BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

понедељак, 14. децембар 2009.

Đorđe Nikolajević – Televizijski znaci

Logotip televizije B92 sastavljen je od tekstualnog i slikovnog dela. Slikovni deo u znaku je podloga i tri crte postavljene horizontalno, jedna ispod druge. Podloga na kojoj je ispisan tekstualni deo znaka je tamno crvena, dok su slova i drugi deo slikovnog znaka bele boje. Drugi slikovni element na znaku treba da predstavlja slovo E, jer spelovanjem slova B dobijamo “BE”, pa je dizajner znaka iskoristio tu mogućnost kako bi znak bio dinamičniji. Tekstualni deo znaka je sastavljen, kao što smo već naglasili, od slova B i broja 92. Slovo B u znaku je, nekada kada je osnovan radio B92, značio Beograd, a broj 92 je bila frekvencija na radiju. Kako je osnovana televizija tako je i ime preuzeto od radia, čime više znak nije bio skraćenica, već postaje akronim. Pored toga što zbog same logike znak na televiziji postaje akronim, on to postaje i na radiju. Prelazak znaka u akronim je izazvano promenom frekvencije na radiju, kao i širenjem radija na druge delove zemlje, izvan Beograda. Posebno širenje radija je izazvalo da znak postane akronim, jer nije se mogla kompanija izboriti sa drugim radio stanicama da dobije istu frekvenciju. Tamno crvena boja se na znaku koristi zbog veće uočljivosti na televiziji, ali nije napadan. Vidljivost znaka je, kao što sam naveo, pojačana crvenom bojom, ali i mesto na kom se nalazi je tipično za televizije. Zbog svoje jednostavnosti koja karakteriše ovaj znak, može se upotrebiti u drugim formama. Predpostavljam da su dizajneri posebno vodili računa da znak bude dobar kako na memorandum ili u zaglavlju nekog dokumenta, tako i na televiziji. U Srbiji svi zaštitni znakovi se mogu zaštititi, ali u samom znaku to nije naglašeno. Ne naglašavanje zaštite znaka nije problem, jer se podrazumeva da je kompanija zaštitila. Znak jeste jednostavan jer sadrži dva slikovna elementa i jedan tekstualni element. Razumevanje znaka nije prioritet u ovom slučaju jer znak je samo akronim. Dobra osobina znaka je što znak koristi takve elemente da nije moguće samim znakom povrediti nečija osećanja. Kao što se vidi na slici znak u crno – beloj varijanti ne gubi smisao, ostaje upadljiv i neće izgubiti na kvalitetu prilikom kopiranja, faksiranja ili dr. Znak nije deskriptivan, što znači da se na osnovu njega ne može zaključiti kakvom se delatnošću bavi ta kompanija, niti se može nešto više saznati o proizvodu kompanije. Znak izgleda moderno, ali zbog svoje jednostavnosti je dugotrajan. Znak nije vezan za vreme u kojem se nalazi, niti se može zaključiti na osnovu izgleda njegovo vreme nastanka. Uklapanjem tipografije i boje podloge dizajner znaka je uspeo da napravi dobru kombinaciju za jednu pretežno informativnu televiziju, koja sebe smatra modernom kompanijom. Pored izgovora „be devedesetdva“, ova stanica ima još jedan naziv “devedesetdvojka”. Ovakav naziv nije težak za izgovor, a može da bude i simpatčan. Da naziv kompanije nije teško izgovoriti dokazali su stranci koji su u određenim reklamnim spotovima izgovarali pun naziv televizije. Uz znak ide određena muzika, ali muziku ne možemo povezati s avec postojećim zvukom u našoj okolini. Zvuk je postao prepoznatljiv tokom vremena. Na osnovu predhodnog izlaganja mogu zaključiti da dizajner nije vodio računa da znak bude diskretan. Ovo ne znači da je znak nametljiv, ali nije ni potpuno diskretan. Meni se sam znak dopada zbog boje koja je korišćena, ali i zbog tipografije i jednostavnosti samog znaka.
Na prikazanim fotografijama možemo videti kako se logo „BBC World“ menjao od 1995 do danas. Kod svih fotografija je uočljiv indentičan tekstualan deo logotipa. Dominantna boja kod pet od šest varijanti logotipa je crvena i bela. Crvena boja je dominantna zbog značenja same boje. Crvena boja se koristi kao boja za uzbunu zbog toga što je fizički najvidljivija. Oni sa crvenom bojom žele da se prikažu kao televizija koja je uvek tu da posmatra i reaguje na najnovije događaje. Oni sebe smatraju svetskim alarmom, odnosno servisom koji utiče na događaje na svetu. Poslednji i sada važeći logo “BBC World”-a sastoji se od slovne i slikovne poruke. Slovni deo loga je jednim delom skraćenica, dok je drugim delom deskriptivna poruka. Kao što smo naveli kod B92, tako i ovde skraćinica polako je prešla u akronim. „BBC“ je skraćni naziv za „British Broadcasting Corporation“. Drugi deo slovne poruke je deskriptivan jer opisuje na čega se odnosi proizvod ove korporacije. Iz samog logotipa, da ranije nismo čuli za BBC, znali bi da se radi o svetskim vestima. Prevod sa engleskog jezika je jasan. Prvi deo slovne oznake se dugo koristi, ranije je bio crni kvadrat sa belim slovima. Takva kombinacija je bila napravljena kako bi se isticala snaga, tj. moć, zatim snažan autoritet i integritet. Kasnije se prešlo na bele kvadrate iz kojih su izrezana slova. Na belu boju se prešlo pre svega zbog toga što bela boja simbolizuje čistotu. Više njihov znak nije odavao utisak krute korporacije, već nekoga ko brine o svojoj publici. Drugi deo logotipa je grafička poruka sastavljena od tri kvadratića. Odvojenost kvadratića simbolizuje nezavisnost BBC-a. Ovakva kombinacija slike i tipografije šalje poruku mi smo moderni, ozbiljni i spremni da se borimo za informaciju. Oni su svojim radom doprineli da su jedan od retkih medija koji imaju veliko poverenje, u skladu sa tim bilo je potrebno i napraviti takav logotip. Uvek iza samog logotipa se pojavljivala zemaljska kugla čime je sugerisala koliko informacija su spremni da prihvate i obrade. Poslednji logotip je na zemaljskoj kugli obavijena sa četiri prstena. Ti prstenovi simbolizuju da im je zemaljska kugla mala. Pored takve poruke prstenovi simbolizuju satelite, dizajner tom simbolikom hoće da ukaže na brzinu informacije. Oni govore da imaju dovoljno modernu opremu da bilo koja informacija na svetu da se pojavi, oni su spremni da je prezentuju u vrlo kratkom roku.

0 коментара: